صادرات پسته ایران | Export Iranian Pistachio

صادرات پسته ایران | Export Iranian Pistachio

خشکبار صادراتی کشور ما و به خصوص پسته به عنوان ارزآورترین محصول غیر نفتی شناخته می شود در نتیجه دولت برنامه ریزی زیادی برای صادرات این محصول انجام داده است.

صادرات پسته , چگونگی و نحوه انجام مراحل صادرات آن

 مراحل صادرات پسته- چگونگی و نحوه انجام مراحل صادرات پسته

مراحل صادرات پسته چیست؟ نحوه خرید این محصول به صورت عمده چگونه است؟ آیا انجام این امور توسط افراد عادی که در این زمینه فعال هستند امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سؤالات در این مقاله با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید، ایران یک کشور چهار فصل بوده و در بسیاری از حوزه های کشاورزی به عنوان تولید کننده ای سر آمد در جهان مطرح است.

خشکبار صادراتی کشور ما و به خصوص پسته به عنوان ارزآورترین محصول غیر نفتی شناخته می شود در نتیجه دولت برنامه ریزی زیادی برای صادرات این محصول انجام داده است.

از طرف دیگر سرمایه گذاران بسیاری زیادی در کشور ما حاضر هستند تا بر روی صادرات انواع پسته سرمایه گذاری کنند؛ اما با توجه به این که در مورد مراحل صادرات پسته و مسائلی از جمله انواع پسته صادراتی و بسیاری از موارد دیگر اطلاعات کافی ندارند، در نتیجه از این کار صرف نظر می کنند.

 در این مقاله قصد داریم تا ضمن پاسخ گویی به سوالات مطرح شده در بالا، شما را با جزئیات مسائل مرتبط با صادرات پسته آشنا نماییم.

البته قبل از هر چیز بهتر است شما را با انواع پسته صادراتی، بسته بندی و مسائلی از این دست آشنا نموده و سپس به مراحل انجام صادرات بپردازیم. برای این امر شما را به مطالعه ی مقالات مرتبط دعوت می کنیم.

صادرات پسته ،چگونگی نحوه صادرات پسته،صادرات پسته ایرانی ،صادرات پسته به چین ،انواع پسته صادراتی ،ترخیص پسته ،شرکت صادرکننده پسته، تجارت پسته در چین ،تاجرپسته در ایران،شرایط صادرات پسته ،امور گمرکی صادرات پسته ،کدتعرفه پسته ،ارزش گمرکی پسته ،ترخیص کار پسته ،انواع پسته صادراتی ،صادرات مغز پسته ،صادرات انواع پسته و مغز پسته،قیمت پسته های صادراتی ،شرایط قرارداد صادرات پسته ،

از مهم ترین بخش های انجام صادرات پسته، مذاکره اولیه و جلب رضایت و اعتماد مشتری برای وارد شدن به یک بحث صادراتی موفق است.

مذاکره اصولاً به شیوه های مختلفی صورت می گیرد که بهترین آن ها مذاکره رو در رو همراه با ارائه نمونه کالاست تا مشتری بتواند با مقایسه وضعیت شرکت ما با بقیه شرکت های صادرکننده تصمیم نهایی برای عقد قرارداد را بگیرد و البته میزان اثر بخشی مذاکره، به تجربه فردی و گروهی تیم مذاکره کننده شرکت وابستگی زیادی خواهد داشت.

پس از مذاکره نوبت به عقد قرارداد و تعیین بندهای مختلف می رسد. قراردادها شرایط مختلفی را در زمینه صادرات پسته دارند.

یک قرارداد صادراتی پسته مشتمل بر مواردی از جمله: اطلاعات دقیق خریدار پسته و فروشنده پسته، نوع پسته صادراتی و استانداردها،نحوه پرداخت ، نحوه تحویل محصول (حمل و تحویل به مشتری) ودیگر موارد می باشد.

مذاکره صادرات پسته

مسائل مطرح در قرارداد صادرات پسته

در این جا به صورت جزئی به مسائل پیرامون بندهای حساس قرارداد پسته می پردازیم.

نوع پسته: قاعدتاً نوع پسته صادراتی وابسته به نوع مشتری و بازار هدف بسیار متفاوت می باشد. به عنوان مثال برای مشتری که قرار است پسته ای را به کشور آلمان صادر کند، ذکر میزان آفلاتوکسین مجاز در قرارداد فی مابین بسیار مهم است و در صورتی که این مسئله رعایت نشود، امکان سوء استفاده فروشنده وجود داشته و ممکن است معامله با مشکل مواجه شود.

در بند مذکور ویژگی هایی از جمله نوع پسته صادراتی، انس، میزان دهن بست و مواردی از این قبیل بیان می شود و توصیه می گردد که خریدارهای محترم در این بند نسبت به ذکر جزییات، حساسیت بیشتری نشان دهند.

نحوه پرداخت: همان طور که می دانید با توجه به تحریم هایی که بر کشور ما اعمال شده، امکان ارتباط گیری بانک های ایرانی با دنیا بسیار دشوار است و بسیاری از تجار در چند ساله اخیر از گشایش حساب های بین المللی محروم مانده اند.

اما به طور کلی روش های معاملات بین المللی به یکی از چندین روش زیر انجام می شود که طرفین قرارداد، بر اساس شرایط اقتصادی و سیاسی موردی مناسب را انتخاب می کنند.

در این بخش تنها به روش معامله می پردازیم و از ذکر معایب و مزایای آن صرف نظر می کنیم.

پرداخت نقدی یا پیش پرداخت: در این روش مشتری اقدام به پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت نموده و فروشنده پس از مهیا نمودن بار، بقیه مبلغ را به صورت نقدی دریافت می کند.

پرداخت بر روی حساب باز: این روش دقیقاً عکس روش قبلی است، یعنی فروشنده بار را برای خریدار ارسال نموده و خریدار پس از دریافت بار، وجه را به حساب فروشنده واریز می کند.

پرداخت بر اساس بروات (وصولی – اسنادی): این بخش دارای جزییات زیادی بوده و با توجه به این که در بازار پسته ایران این روش معامله به ندرت انجام می شود، از توضیح این بخش خودداری می کنیم.

پرداخت از طریق اعتبار اسنادی (L/C): کمترین ریسک در این نوع معامله و پرداخت وجود دارد که متأسفانه چندین سال است که ما از این روش معاملاتی محروم هستیم.

 به زبان ساده در این روش بانک های کارگزار دو طرف فروشنده و خریدار وارد عمل شده و اسناد صادراتی و وجه را بانک ها جا به جا کرده و فروشنده و خریدار یک معامله ایمن را انجام می دهند.

بند دیگری که در قرارداد های فی مابین در صادرات پسته اهمیت دارد، نحوه حمل و تحویل کالا به مشتری است که شامل موارد زیر می گردد.

نحوه حمل پسته:(در موارد ذکر شده در پایین منظور از مبدأ کشور تأمین کننده به عنوان مثال ایران و منظور از مقصد کشور هدف به عنوان مثال هند است.)

EXW: در این روش کالا درب کارخانه (مبدا) به خریدار تحویل داده می شود.

FCA: تحویل کالا روی کامیون، ریل یا هواپیما، در این روش هزینه حمل و بیمه با خریدار است.

FAS: تحویل کالا در کنار کشتی در مبدا و هزینه بیمه و حمل با خریدار است.

FOB: تحویل کالا روی عرشه کشتی در مبدا، هزینه حمل و بیمه با خریدار است، عقد قرارداد حمل، بازرسی و دیگر موارد با خریدار کالا می باشد.

CFR: وقتی کالا روی روی کشتی قرار می گیرد، این روش همان C&F سابق است، اما در این متد هزینه حمل و عقد قرارداد حمل با فروشنده و بیمه با خریدار است.

CIF: این روش همانند دو روش قبلی برای حمل دریایی مورد استفاده قرار می گیرد و به این معنی است که کل امورات تحویل و کرایه بر عهده فروشنده و بیمه بر عهده خریدار است، در این روش قرارداد بازرسی نیز بر عهده خریدار می باشد.

CIP: در این روش به صورت کامل کل موارد بیمه، تحویل و کرایه با فروشنده و قرارداد بازرسی با خریدار است.

DAF: تحویل محصول در مرز تعیین شده به خریدار

DES: تحویل محصول در روی عرشه کشتی در مقصد به خریدار

DEQ: تحویل محصول در مقصد بدون این که فروشنده حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کند.

DDP: تحویل محصول در مقصد همراه با پرداخت تمامی حقوق و عوارض گمرکی

سوالی که در این جا ممکن است برای بسیاری از افراد مطرح شود این است که آیا موارد ذکر شده در بالا همواره رعایت می گردد؟

اگر چه در موارد مذکور خیلی از بند های یاد شده را بر عهده خریدار یا فروشنده ذکر کردیم، اما در بسیاری از موارد، شاهد آن هستیم که هزینه هایی را که در این روش های تحویل بر عهده فروشنده است خریدار پرداخت می نماید؛ چرا که حاشیه های سود پسته به شدت پایین بوده و در صورتی که فروشنده بخواهد تمامی این هزینه ها را پرداخت کند متضرر می شود.

لازم به ذکر است که در معاملات پسته، شرکت های ایرانی از صرافی ها استفاده می کنند.

صرافی ها در وصول پول و تبدیل دلار، یورو و مواردی از این قبیل به ریال نقش بسزایی دارند.

کدام روش پرداخت و تحویل برای پسته در ایران صدق می کند؟

بهترین روش پرداخت برای ایران، پرداخت بر روی حساب باز است و در برخی موارد فروشنده به خریدار اعتماد کرده و بخشی از واریز وجه را در کشور مقصد واگذار می کند.

در بین روش های تحویل محدودیتی وجود ندارد و شاهد همه روش ها هستیم اما معمول ترین آن ها EXW و FOB می باشد.

صادرات پسته ،چگونگی نحوه صادرات پسته،صادرات پسته ایرانی ،صادرات پسته به چین ،انواع پسته صادراتی ،ترخیص پسته ،شرکت صادرکننده پسته، تجارت پسته در چین ،تاجرپسته در ایران،شرایط صادرات پسته ،امور گمرکی صادرات پسته ،کدتعرفه پسته ،ارزش گمرکی پسته ،ترخیص کار پسته ،انواع پسته صادراتی ،صادرات مغز پسته ،صادرات انواع پسته و مغز پسته،قیمت پسته های صادراتی ،شرایط قرارداد صادرات پسته ،
صادرات-خلال-پسته
چگونگی و مراحل صادرات پسته

بعد از عقد قرارداد وارد به مراحل صادرات می شویم؛ البته این مراحل بر عهده شرکت صادرات پسته است و مشتری می تواند بر موارد مربوط به امور صادراتی نظارت داشته باشد.

در ابتدا محصولی که قرار است برای صادرات ارسال شود، در بسته بندی مورد توافق، بسته بندی می گردد و در ادامه با توجه به نوع کشور مقصد دو رویه انجام می شود.

اگر کالا برای کشور های آسیایی غربی، میانی، کشور های حوزه CIS، برخی کشور های عربی و کشور هایی که در اروپا عضو اتحادیه نیستند مد نظر باشد، به گمرک منتقل شده و پس از دریافت گواهی بهداشتی و گمرکی معمولی، برای صادرات به شرکت حمل تحویل می شود.

اما اگر کشور هدف صادرات پسته یکی از کشور های اتحادیه اروپا، امریکای شمالی من جمله کانادا، برخی کشور های جنوب شرق آسیا و برخی کشور های عربی باشد باید گواهی آفلاتوکسین پسته نیز برای محصول مربوطه تهیه شود.

آزمایشگاه های مورد تایید برای کشور هایی که نام بردیم دو آزمایشگاه، علوم تحقیقات رفسنجان و مرجان خاتم تهران است که برای صادرات پسته آزمایشگاه رفسنجان توصیه می شود.

‘مدارک گمرکی پسته

ارائه ی گواهی های معتبر در صادرات پسته

در نهایت گواهی هایی که باید در اختیار مشتری قرار گیرد موارد زیر است:

گواهی های گمرکی و بهداشتی: این گواهی ها همان گواهی بهداشت نباتات و گواهی آفلاتوکسین مربوط به محصول است.

 البته پسته پس از رسیدن به کشور مقصد مورد آزمایش قرار گرفته و می بایست بر اساس استاندارد های کشور مقصد باشد، در غیر این صورت کالا برگشت می خورد.

استثناء: دو کشور انگلستان و سنگاپور در صورتی که میزان آفلاتوکسین بیشتر از حد مجاز باشد، کالا را معدوم می کنند.

پرفورما اینویس: سندی است که توسط فروشنده تنظیم، امضا و مهر می شود، که شامل مشخصات دقیق خریدار و فروشنده و همچنین قیمت دقیق کالا می باشد.

 مندرجات دقیق این سند شامل : میزان و مقدار محصول، قیمت و هزینه های حمل، زمان و شرایط تحویل، بازرسی کالا،مدت اعتبار، نوع وسیله حمل، ترم جدید

گواهی مبدأ: سندی است که کشور مقصد کالایی که خریداری شده در آن مشخص می شود، این گواهی بسیار اهمیت داشته و اصولاً توسط اتاق بازرگانی به صادرکننده ارائه می گردد.

گواهی بازرسی: این گواهی در واقع سندی است که توسط شرکت های بین المللی عرضه می شود.

این گواهی برای جلوگیری از تقلبات شرکت فروشنده و حمل و نقل صادر می گردد. اصولا شرکت بازرسی کننده توسط خریدار تعیین می شود.

بارنامه: سند اصلی انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار است و شامل سه نوع می گردد؛ بارنامه دریایی یا به اختصار BL، بارنامه هواپیمایی و بارنامه کامیونی.

چه مواردی در بارنامه صادرات پسته درج می شود؟

مقدار کالا، تعداد کانتینر و نوع بسته بندی، وزن خالص و ناخالص، فرستنده و گیرنده کالا، شخصی که باید ورود کالا به اطلاع او برسد، مشخصات صادرکننده کالا، تاریخ صدور بارنامه و شماره بارنامه، شماره واگن، کامیون و یا نام کشتی مواردی هستند که در بارنامه صادرات پسته درج می گردند.

لازم به ذکر است که در اینجا ما به مراحل صادرات پسته و اصطلاحات جاری در زمینه صادرات این محصول پرداخته ایم و از ورود تخصصی به بحث های مرتبط با زنجیره صادرات و واردات محصولات که لزومی بر ذکر آن ها در این مقاله نبود، خودداری نموده ایم.

 

خرید عمده پسته و چالش امور گمرکی:

قاعدتاً برای خرید عمده پسته همان طور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم می بایست، دقت کافی و اطلاعات کامل از منابع تأمین آن داشته باشیم؛ اما انجام امور گمرکی محصول توسط افراد معمولی سخت بوده و با توجه به گلوگاه های صادراتی در حوزه صادرات پسته توصیه می شود که کار به متخصص صادرات محصول مربوطه واگذار شود و شخص به امور گمرکی ورود نکند.

صادرات پسته ایران | Export Iranian Pistachio

نظرات کاربران

تاکنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

بالا